Opening van het Apeldoorns kanaal
Waterwegen zijn in ons land lange tijd de belangrijkste transportwegen geweest. Rond de zestiende eeuw varen er bijvoorbeeld transportschepen over de Grift in Apeldoorn. Dan al zijn er plannen om de Grift beter bevaarbaar te maken. Ook wordt de mogelijkheid overwogen een nieuw kanaal gegraven.
Dankzij koning Willem I komt dat kanaal er. De eerste spade gaat in 1825 de grond in en de officiële opening heeft vier jaar later plaats op 13 april 1829. Het Apeldoorns Kanaal verbindt Apeldoorn met de IJssel bij Hattem. De eerste jaren wordt dit kanaal overigens het Griftkanaal genoemd.
Ruim 36 jaar later wordt het kanaal vanuit Apeldoorn doorgetrokken naar Dieren, maar deze nieuwe waterweg wordt helaas nooit rendabel. Ondanks alle inspanningen om het kanaal te verdiepen zodat bijvoorbeeld ook stoomboten er door kunnen, duurt het te lang voordat ook grote schepen er baat bij hebben om deze route te nemen. Bovendien krijgt deze waterweg vanaf 1887 concurrentie van de spoorweg Dieren-Apeldoorn-Hattem, die nagenoeg parallel aan het kanaal loopt. Toch heeft het kanaal een belangrijke bijdrage geleverd aan de economische ontwikkeling van Apeldoorn.
Naast de functie van vaarroute heeft het kanaal, dat parallel aan de IJssel loopt, ook de functie van ‘lateraal kanaal’: wanneer de IJssel bij lage of hoge waterstand moeilijk bevaarbaar is vanwege respectievelijk onvoldoende vaardiepte of een te sterke stroming, kan vooral de kleine scheepvaart de alternatieve route via het kanaal gebruiken.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden tal van bruggen en sluizen in het Apeldoorns Kanaal beschadigd, waardoor scheepvaart niet mogelijk is. Ondanks dat dit in 1946 weer volledig hersteld is, wordt het kanaal steeds minder als vaarroute gebruikt. In de Apeldoornse haven wordt het steeds stiller en om die reden wordt het Apeldoorns Kanaal per 1 januari 1962 voor scheepvaart gesloten.